02 december, 2011

Saffranskaka

Idag har jag skämt bort mina kollegor med Saffranskaka. Som bonus bakade jag även en hem :) Jag är ingen storbakare, men den här var uppskattad och rekommenderas av mig för sin saftighet + att den var lätt att baka.


Recept
50 gram smör
1,25 dl mjölk
2 st ägg
2 dl socker
1 pkt saffran
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
Till formen
Smör
Mjöl
Garnering
50 gram philadelphiaost
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk lingon (fast jag använde blandad frukt)


  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en sockerkaksform.
  2. Smält smöret och häll ner mjölken. Vispa ägg, socker och saffran pösigt och vänd ner i mjölkblandningen.
  3. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeted. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter. Låt kakan svalna innan du stjälper upp den på ett fat.
  4. Blanda philadelphiaosten med flor- och vaniljsockret. Ringa frostingen över saffranskakan och toppa med lingon.
  5. KLART!

Trevlig helg!

Kram Fina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar